Alla inlägg under januari 2015

Av middleaged - 7 januari 2015 21:15

   ”Hur länge har det pågått?” skrek Inger. ”Hur länge sa jag?” Saliven sprutade ur munnen och ögonen glödde. Åke höll sig lugn men inombords kände han hatet.
   ”Alltför länge. Jag har försökt att avsluta det flera gånger, men hon vägrar.” Han hörde själv hur dumt det lät, men han kunde inte säga som det var, inte nu. Inte än.
   "Va, vadå HON vägrar? Har du ingen egen vilja längre eller?” skrek hon. ”Den egna viljan var det iallafall inget fel på när du valde att hoppa i säng med henne.”
   ”Snälla Inger lyssna på mig, det betydde ingenting!” Åke kände en besk smak i munnen, han mådde illa. Egentligen ville han slå henne, hårt, och skrika åt henne precis som det var men då skulle allt vara förstört. Han var tvungen att upprätthålla sin charad, få henne att lita på honom igen. Bara ett litet tag till, så att han kunde ordna med allting först.
   ”Du vet ju att det är dig jag älskar”, sa han tröstande. ”Ingen annan betyder något, jag vet inte vad som flög i mig.” Inger verkade mjukna lite.
   ”Så hon betyder ingenting då?” sa hon lite lugnare. ”Nej, absolut inte. Hon är ingen för mig.”

De stod i den dunkla hallen, Åke med jackan på. Inger med hans mobiltelefon i sin hand. Han hade varit i tobaksaffären på hörnet och köpt snus. Mobiltelefonen hade han glömt kvar hemma när han gick.
   ”Ring henne nu!” sa Inger med upphetsad röst. Hon räckte honom telefonen. ”Ring och säg att du aldrig mer vill se henne.” Hon log snett och han kunde se glöden i hennes ögon komma tillbaka.
   ”Jag ringer sen”, sa Åke och tittade ner i golvet.
   ”Nej!” skrek Inger. ”Du ringer nu!” Hon såg vansinnig ut, vild i blicken. Det gula skenet från taklampan i hallen lyste ner på hennes ansikte och hon såg verkligen galen ut. Åke visste inte hur länge han skulle klara att hålla uppe sin charad. Han ville bara slippa henne, bli av med henne för alltid.
Åke försökte igen. ”Lugna dig Inger, jag ska ringa”, sa han med mjuk röst. ”Kan vi inte sätta oss ner ett tag först?”
   ”Jag går ingenstans förrän du har ringt!” fortsatte Inger och räckte honom telefonen igen.
   ”Och jag ska höra vartenda ord!”
 
Han tog ett steg emot henne som för att ta emot telefonen, men istället slängde han sig över henne och tog tag om hennes hals. Han kände hur avskyn värkte inom honom.
   ”Jag hatar dig”, väste han i hennes öra.

   ”Du betyder ingenting för mig, men det gör hon, hon förstår mig.”


Inger försökte skrika och hon slog vilt omkring sig. Åke kände hennes spända kropp under sig och greppet om hennes hals hårdnade. Han förstod att det som höll på att hända var fruktansvärt, men han kunde inte sluta. Han ville inte sluta. En stund senare plockade Åke upp sin mobiltelefon från golvet. Han gick stilla runt i lägenheten. I köket stod de smutsiga tallrikarna från middagen kvar på diskbänken och på bordet låg en skrynklig servett. Åke gick in i vardagsrummet, satte sig i soffan och slog ett välbekant nummer.
   ”Välkommen till Telenor röstbrevlåda”, sa en elektronisk röst och sedan hördes ett skarpt pip.
   ”Hej, det är jag”, viskade Åke. ”Jag ville barasäga att jag har berättat för Inger nu och allt gick bra, så nu är jag bara din."
 
/A

Ovido - Quiz & Flashcards