Direktlänk till inlägg 5 november 2012

Vad är emotionell misshandel ...

Av middleaged - 5 november 2012 15:43

De flesta människor som tänker på våld, tänker inte på emotionell misshandel. Ser blåmärken och benfrakturer framför sig och inte de emotionella ärren som ofta gör ännu mer skada. Efter år av verbal misshandel eller fysisk smärta är självkänslan lika med noll. Det finns inte mycket kvar av den person vi var från början.

Att få höra att du är knäpp, dum, lat eller värdelös är aldrig acceptabelt. Första gången du hör det gör det ont och med tiden blir du kanske så van att höra det att du inte tänker på det. Det är då du börjar tro på det du hör. Detta är anledningen till att din självkänsla skadas över tid. Lika väl som ord används för att trycka ner dig, kan du lära dig att kraften i orden kan bygga upp dig och din självkänsla.


Hur vet du om du utsätts för emotionella kränkningar?


1. Du blir alltid tillsagd att det är ditt fel. Vad som än händer, hur det än startar, så är den ultimata skulden alltid din.


2. Du är mer benägen att tro mer på din partner än på dig själv. Har du någonsin fyllts av en känsla att du blir orättvist behandlad eller arg över sättet du blivit behandlad? Har du någonsin frågat: finns det någon anledning att känna så här? Misstolkar jag saker? Har jag missuppfattat något? Då kan det vara så att du utsätts för kränkningar. Om detta är du, betyder det att du blivit dränerad på din självkänsla och att du har slutat lita på ditt eget omdöme. Ditt medvetande fortsätter att leta fram tecken och frågor eftersom, djupt innerst inne, inser du att vad som än händer är det fel. Men just nu litar du inte längre på ditt eget omdöme.


3. Har du känt dig desperat att få din partner att höra vad du säger och att ursäkta sig för de sårande saker de sagt? Har du känt att endast de kan läka skadan som de har orsakat?. När en partner konstant vägrar lyssna till dina känslor, är detta utan tvekan mental misshandel.


4. Din partner kan vara väldigt kärleksfull men kritiserar dig ändå mycket. En bättre fråga är: Varför ska du känna dig ensam ansvarig för att ha ”förstört” barnens hem?


5. Får du gå på äggskal i relationen? Måste du vakta din tunga och väga varje ord du säger? Då kanske skall fundera på hur länge till du skall göra våld på dig själv.

  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av middleaged - 9 maj 2022 16:45

Du lilla barn, som bor inom mig … vad hände med dig? Vad var det som gjorde att jag blev den jag blev … vad var det som skapade min rädsla, min skam, den som jag bär med mig varje dag i livet utan att riktigt veta vart den kommer ifrån ...

Av middleaged - 11 januari 2021 11:46

Allting är stillaVindens svala beröring på mina kinderTrädens rötter som sträcker sig panikartat efter någon ... något, precis under markens ytaBarken på trädets stam, likt en torr sprucken hälSolen som bländar mina ögonDessa underverk, precis som vi...

Av middleaged - 20 januari 2019 22:25

Gör jag rätt .... eller fel? Jag försöker stå på mig med det som känns rätt för mig, men det sårar honom ... Jag vill inte att han ska känna sig otrygg o osäker på min kärlek ... men detta är ju allt jag kan ge! Är det verkligen rätt då? Eller...

Av middleaged - 18 juli 2018 13:54

Varför vill du inte ge dig av ... du tungsinta ångest som fastnat i mitt bröst! Du håller mig fången i denna sorgsna nedstämdhet utan att förklara! Mina känslor av glädje, lycka och trygghet är borta ... bara sorg, rädsla och oro finns kvar ...   ...

Av middleaged - 14 januari 2018 18:57

  Ännu en sommar var på väg att ta slut, augusti – 2002. Mitt liv skulle ändra riktning igen, som så många gånger förut. Denna gång var det en språkkurs i franska som skulle rädda mig från tristessen och alla måsten här hemma. Allt var klart ...

Ovido - Quiz & Flashcards